1.7 Gyakorló feladatok
Szükséges Excel ismeretek
Függvények:
- DARAB
- DARAB2
- DARABTELI
Funkciók:
- Abszolút és relatív hivatkozások
- Sorbarendezés
- Szűrő
- Kimutatás
- Ábrák beszúrása
- Nyissa meg a
hallgatok.xlsx
fájlt, olvassa el aforrás
munkalapon megadott információkat! Azadatok
munkalap alapján válaszoljon az alábbi kérdésekre:- Hány hallgató szerepel a sokaságban?
- Hány változó segítségével jellemezzük a hallgatókat?
- Vizsgálja meg a változókat típusuk és mérési skálájuk alapján!
- Rendezze sorba a megfigyeléseket a hobbira költött összeg szempontjából! Melyik hallgató költ a legtöbbet a hobbijára?
- Rendezze sorba a hallgatókat lakóhelyük településtípusa, majd ezen belül ösztöndíjuk összege szerint!
- Minden hallgató esetén számítsa ki, hogy óránként hány forintot költ a hobbijára! Melyik a legmagasabb összeg?
- Egy vizsgálathoz csak azon hallgatók adataira van szükségünk, akik nem rendelkeznek munkával. Másolja át az adataikat egy üres munkalapra!
- Hányan fordítanak szórakozásra 5000 forint feletti összeget az évfolyamból?
- Hány férfi rendelkezik 10000 forint feletti ösztöndíjjal? Hány százalékát teszik ők ki a férfiaknak, illetve az évfolyamnak?
- Készítsen gyakorisági sort a dohányzási szokásokat vizsgáló változó felhasználásával! Hány soha nem dohányzó hallgató van a sokaságban? Ábrázolja a gyakoriságokat!
- Készítsen kontingenciatáblát a nem és a sporttevékenység változók segítségével! Hány küzdősportot űző hölgy van az évfolyamon?
- Mekkora az egy férfira jutó nők száma az évfolyamon?
- Nyissa meg az
alapfoku.xlsx
fájlt! Azadatok
munkalap alapján válaszoljon az alábbi kérdésekre, végezze el a feladatokat:- Számítson bázisviszonyszámokat, bázisként az 1960-as évet tekintve! Értelmezze a 2011-es évhez tartozó értéket!
- Számítson láncviszonyszámokat, értelmezze a 2011-es évhez tartozó értéket!
- Melyik évben volt abszolút, illetve relatív értelemben a legnagyobb csökkenés az oktatottak számában?
- Ábrázolja az alapfokú oktatásban részesülők számát, valamint a bázis- és láncviszonyszámokat is 1960-tól napjainkig! Mit tapasztal?
- Készítsen keresztmetszeti adatállományt Excelben az Ön tágabb
családjáról! A megfigyeléseket sorokba, a változókat oszlopokba
rendezze! Úgy állítsa össze a változókat, hogy minőségi és mennyiségi
ismérvek is szerepeljenek az állományban!
- Állapítsa meg a változók mérési skáláját!
- Készítsen (minőségi ismérvből) gyakorisági sort az adatok segítségével!
- Számítsa ki a relatív gyakoriságokat és ábrázolja azokat a megfelelő módon!
- Készítsen gyakorisági (kontingencia) táblát két minőségi ismérv segítségével!
A megoldás természetesen egyénileg változó, például:
név | nem | életkor | iskolai végzettség | munkapiaci szerep |
---|---|---|---|---|
Erzsébet | nő | 88 | alapfokú | nyugdíjas |
Ferenc | férfi | 70 | alapfokú | nyugdíjas |
Mária | nő | 68 | középfokú | nyugdíjas |
Zoltán | férfi | 46 | felsőfokú | aktív |
Ilona | nő | 44 | középfokú | aktív |
András | férfi | 22 | középfokú | hallgató |
Andrea | nő | 20 | középfokú | hallgató |
- A változók mérési skálája:
- nem: nominális skála
- életkor: arány skála
- iskolai végzettség: ordinális skála
- munkapiaci szerep: nominális skála
- Minőségi gyakorisági sorra példa lehet az alábbi, az Excel Kimutatás menüpontja segítségével készült táblázat:
iskolai végzettség | gyakoriság | relatív gyakoriság |
---|---|---|
alapfokú | 2 | 28,6% |
középfokú | 4 | 57,1% |
felsőfokú | 1 | 14,3% |
összesen | 7 | 100% |
A gyakoriságok ábrázolása történhet oszlopdiagram, esetleg kördiagram segítségével.
A relatív gyakoriságokat az előző táblázat tartalmazza, illetve feltüntettük azokat a kördiagramon is.
Gyakorisági tábla két minőségi ismérv, Kimutatás segítségével:
végz/nem | nő | férfi | összesen |
---|---|---|---|
alapfokú | 1 | 1 | 2 |
középfokú | 3 | 1 | 4 |
felsőfokú | 0 | 1 | 1 |
összesen | 4 | 3 | 7 |
- A Központi Statisztikai Hivatal STADAT adattáblái közül a Népesség,
népmozgalom adatokat (KSH link) töltse le Excel formátumban!
- Ábrázolja a (január 1.) népesség alakulását 1949-től napjainkig!
- Hány százaléka a 2023-as népességszám az 1949-esnek?
- Melyik évben csökkent a legnagyobb arányban a népesség?
- Melyik évben volt a legmagasabb a népesség száma? Számítsa ki erre az évre vonatkozó bázis- és láncviszonyszámokat, bázisként az 1949. évet használja!
- Ábrázolja a bázis- és láncviszonyszámokat!
Egyelőre megoldás nélkül
- Nyissa meg a
hallgatok.xlsx
fájlt! Hány olyan hallgató van, aki- nem dohányzik, és 10000 forintnál többet költ el szórakozásra havonta?
- legalább az összes jövedelmének a felét szórakozásra költi?
- nem kap ösztöndíjat, és mellette nem is dolgozik?
- nő és havonta kevesebb mint 10 órát szentel a hobbijának?
- a jövedelmének nagyobb részét nem az ösztöndíjából szerzi?
- egy órányi sporttal töltött időért több mint 4000 forintot fizet?
A feladat legegyszerűbben a szűrő ismételt alkalmazásával oldható meg. A szűrő használata esetén azonban itt is óvatosságra intünk, a kiszűrt értékek továbbra is szerepelnek, csupán elrejti őket az Excel. Amennyiben összetettebb számításokat kívánunk végezni, a szűrő jellemzően NEM jó megoldás! A helyes válaszok rendre: 4, 2, 30, 84, 313, 11.
- Nyissa meg a
hallgatok.xlsx
fájlt! Számítsa ki a következő változókat minden egyes megfigyelésre:- ösztöndíj aránya az összes jövedelmen belül,
- összes szabadidős kiadás,
- összes szabadidős kiadás a teljes jövedelemhez képest.
- Hány olyan hallgató van, akinek a szabadidős kiadása nagyobb a jövedelménél?
- Milyen viszonyszámokat számított az (a) és (c) feladatokban?
A változók kiszámítása viszonylag egyszerű, vezessük be az alábbi változóneveket:
- legyen \(X\) -
Ösztöndíj aránya az összes jövedelmen belül
-Ösztöndíj összege
változó osztva azÖsszes jövedelem
változóval (P2=M2/N2
); - legyen \(Y\) -
Összes szabadidős kiadás
-Hobbira költött összeg
+Sportra költött összeg
+Szórakozásra költött összeg
(Q2=D2+G2+J2
); - legyen \(Z\) -
Összes szabadidős kiadás a teljes jövedelemhez képest
- A (b) feladatrészben kiszámított új változó osztvaÖsszes jövedelem
(R2=Q2/N2
). - 16 hallgató esetén figyelhetjük meg, hogy az összes szabadidős kiadás teljes jövedelemhez viszonyított nagysága 1 feletti értéket mutat, azaz ők jelenleg többet költenek, mint a jövedelmük, a megtakarításaikat élik fel.
- Az
Ösztöndíj aránya az összes jövedelmen belül
megoszlási viszonyszám, hisz részt hasonlít az egészhez, míg aÖsszes szabadidős kiadás a teljes jövedelemhez képest
intenzitási viszonyszámnak tekinthető.
A fenti módon számított értékek az adatállomány első néhány sora esetén:
# | ... | \(X\) | \(Y\) | \(Z\) |
---|---|---|---|---|
1 | ... | 61,9% | 6500 | 0,155 |
2 | ... | 0% | 43500 | 1,977 |
3 | ... | 0% | 5000 | 0,078 |
... | ... | ... | ... | ... |
- Nyissa meg a
TOP100.xlsx
fájlt, amely a 100 legnagyobb árbevételű cég adatait tartalmazza a 2011-es évre vonatkozóan. Válaszoljon az alábbi kérdésekre!- Értelmezze az adatállomány első sorában található értékeket!
- Milyen viszonyszám az
árbevétel_vált
változó? - Számítsa ki a TOP100 vállalatok 2010-es árbevételét!
- Melyik cégnek növekedett az árbevétele a legnagyobb mértékben abszolút, illetve relatív értelemben? Mekkora volt a legnagyobb csökkenés?
- Melyek azok a cégek, melyek esetén az árbevétel több mint 90%-át az export adta 2011-ben?
- Melyik a legnagyobb ütemű exportnövekedést elérő elektronikai vállalat?
- Hányszorosa a MOL Nyrt. árbevétele a lista utolsó helyezettjéhez képest?
- A MOL Nyrt. az energetika ágazatban tevékenykedik, 2011. évi árbevétele 5343234 millió, azaz 5343 milliárd forint volt, amiből az export 3903 milliárdot tett ki. Az előző, 2010-es évhez képest ez 24%-os növekedést jelent az árbevétel, illetve 27%-os növekedést az export tekintetében.
- Dinamikus viszonyszám, hiszen két időszak értékeit hasonlítja egymáshoz, mivel az előző évhez, így láncviszonyszámként értelmezhető.
- A 2011-es adat és a dinamikus viszonyszám ismeretében az értékek kiszámíthatóak. Tudjuk, hogy \[\text{árbevételvált}_{2011} = \dfrac{\text{árbevétel}_{2011}}{\text{árbevétel}_{2010}}\] Az adatállományban a változások százalékos formában vannak megadva, ezt is figyelembe véve a 2010-es árbevételre az alábbi formula adódik: \[\text{árbevétel}_{2010} = \text{árbevétel}_{2011} / (1 + \text{árbevételvált}_{2011}/100).\]
- A relatív változás rendelkezésünkre áll, így az
árbevétel_vált
változó szerint kell csökkenő sorba rendezni a vállalatokat, s az így kapott sorrendben az első rendelkezik a legnagyobb relatív mértékű növekedéssel. Ez a Hankook, ahol 108%-os növekedés, azaz több mint duplájára nőtt az árbevétel egy év alatt! Az abszolút értelemben vett változás a két árbevétel különbsége. Az így kapott új változó alapján csökkenő sorba rendezve a cégeket az első rendelkezik a legnagyobb mértékű abszolút árbevétel növekedéssel. Ez pedig nem más, mint a MOL (1034174 millió Ft változással).
A legnagyobb abszolút csökkenés megtalálásához az előző pontban létrehozott új változót növekvő sorba rendezzük. Az így kapott sorrendben az első helyen a keresett változás szerepel: \(-315\,565\) millió Ft (Nokia).
A legnagyobb relatív csökkenéshez az árbevétel_vált
változót kell növekvő sorba rendezni, s az így kapott sorrend első helyén szerepel a keresett érték: \(-45\%\) (TFC Hungary).
e) Először számítsuk ki az export részarányát:
\[\text{exportrészarány} = \dfrac{\text{export}}{\text{árbevétel}}\]
Ezt követően számszűrő alkalmazásával megkapjuk a 90%-nál nagyobb részarányú vállalatokat.
f) A feladat megoldásához először csökkenő sorrendbe rendezzük a cégeket az exportvált
változó alapján, majd egy szűrőt alkalmazunk az elektronikai ágazat cégeire. Ekkor az első helyen szereplő cég a PCE Paragon Solutions Kft.
g) A feladat megoldásához megkeressük az utolsó céget, s annak árbevételét, ami a MÁV-Trakció Zrt volt 86437 millió Ft-tal. Ezt követően a Mol Nyrt. árbevételét elosztjuk a MÁV-Trakció Zrt. árbevételével:
\[\dfrac{\text{árbevétel}_{MOL, 2011}}{\text{árbevétel}_{MÁV, 2011}} = \dfrac{5\,343\,234}{86\,437} \simeq 61{,}82\]
- Egy megyében végzett reprezentatív vizsgálat során megvizsgálták 400
lakos családi állapotát, valamint feljegyezték a nemét. A megkérdezettek 20%-a nőtlen/hajadon, 55%-a házas, 15%-a özvegy és 10% elvált volt. Az összes megkérdezett 43%-a volt férfi, ebből 50 fő nőtlen, 100 házas és 7 özvegy. Végezze el az alábbi feladatokat:
- Foglalja gyakorisági táblába a fenti adatokat!
- Határozza meg a tábla típusát és dimenziószámát!
- A statisztikai tábla:
családi áll/nem | nő | férfi | összesen |
---|---|---|---|
nőtlen/hajadon | 30 | 50 | 80 |
házas | 120 | 100 | 220 |
elvált | 25 | 15 | 40 |
özvegy | 53 | 7 | 60 |
összesen | 228 | 172 | 400 |
- Kétdimenziós kontingencia tábla.
- Egy felmérés adataiból tudjuk, hogy adott településen a gyermektelen vagy egy gyermekkel rendelkező családok 12%-a egyszobás, 54%-a kétszobás lakásban lakik. A két, vagy kettőnél több gyerekes családok 37%-a kétszobás, 40%-a három vagy többszobás lakásban él. A felmérésben résztvevő 500 családból a gyermektelen, vagy egy gyermekes családok aránya 60%.
- Foglalja statisztikai táblába a fenti adatokat!
- Határozza meg a tábla típusát és dimenziószámát!
- Hány kettő, vagy több gyermeket nevelő család él egyszobás lakásban? Ők hány százalékát teszik ki a családoknak? Milyen részarányt képeznek az egyszobás lakásokban lakókon belül?
- A statisztikai tábla:
szoba/gyermek | 0-1 gyermek | 2+ gyermek | összesen |
---|---|---|---|
egyszobás | 36 | 46 | 82 |
kétszobás | 162 | 74 | 236 |
több szobás | 102 | 80 | 182 |
összesen | 300 | 200 | 500 |
- Kétdimenziós kontingencia tábla.
- A felmérésben 46 ilyen család szerepel, ők 9,2%-át teszik ki a teljes sokaságnak. Az egyszobás lakásban lakó családok pedig 56,1%-át.
- Egy vállalat foglalkoztatottaira vonatkozóan az alábbi adatokat ismerjük:
- A foglalkoztatottak létszáma 720 fő, ebből a fizikai állomány 600 főt tesz ki.
- Az alkalmazás minősége szerint a fizikaiak 55%-a szakmunkás, 30%-a betanított munkás, 15%-a segédmunkás.
- A bérrendszer szerint 60% időbéres, 40% teljesítménybéres.
- Az időbéres munkások 50%-a szakmunkás, míg a betanított munkások 60%-a dolgozik időbéres rendszerben.
- Foglalja statisztikai táblába a fizikaiak létszámára vonatkozó adatokat!
- A segédmunkások hány százaléka dolgozik időbéres rendszerben?
- A teljesítménybéres fizikai dolgozók hány százaléka szakmunkás?
- Határozza meg a tábla típusát és dimenziószámát!
- A statisztikai tábla a fizikaiak létszámára vonatkozóan:
minőség/típus | időbéres | teljesítménybéres | összesen |
---|---|---|---|
szakmunkás | 180 | 150 | 330 |
betanított munkás | 108 | 72 | 180 |
segédmunkás | 72 | 18 | 90 |
összesen | 360 | 240 | 600 |
- 80%-a.
- 62,5%-a.
- Kétdimenziós kontingencia tábla.
- Egy gyáregység fizikai állománya 2015-ben 2000 fő volt, ennek 58%-a férfi, 50%-a szakmunkás. A férfi segédmunkások 18%-át, míg a férfi betanított munkások 10%-át teszik ki az összlétszámnak. A női betanított munkások száma megegyezik a női segédmunkások számával. 2016-ra a szakmunkások száma 10%-kal nőtt, de változatlan maradt ezen belül a nők-férfiak aránya. A segédmunkások száma 20%-kal csökkent, ebből 70 fővel a férfiak száma csökkent. Az összes fizikai létszám nem változott, továbbra is 58%-a férfi.
- Foglalja statisztikai táblába a fenti adatokat!
- Határozza meg a tábla típusát és dimenziószámát!
- A statisztikai tábla az alábbi:
2015 | 2016 | |||||
férfi | nő | összesen | férfi | nő | összesen | |
szakmunkás | 600 | 400 | 1000 | 660 | 440 | 1100 |
segédmunkás | 360 | 220 | 580 | 290 | 174 | 464 |
betanított munkás | 200 | 220 | 420 | 210 | 226 | 436 |
összesen | 1160 | 840 | 2000 | 1160 | 840 | 2000 |
- Háromdimenziós kontingencia tábla.
- Az alábbi táblázat Magyarország személygépkocsi-állományának alakulását mutatja be 2002 és 2022 között (KSH link).
- Töltse ki a hiányzó adatokat!
- Értelmezze a 2013-ra vonatkozó bázisviszonyszámot!
- Értelmezze a 2014-re vonatkozó láncviszonyszámot!
- Ábrázolja az eredeti adatokat, valamint a bázis- és láncviszonyszámokat is! Elemezze röviden a magyarországi személygépkocsi állomány alakulását!
- Töltse le a KSH honlapjáról a motorkerékpárokra vonatkozó adatokat, majd számítsa ki a bázis- és láncviszonyszámokat!
év | állomány (db) | 2002=100% | előző év=100% |
---|---|---|---|
2002 | |||
2003 | 2777219 | 105,62% | 105,62% |
2004 | 101,84% | ||
2005 | 2888735 | ||
2006 | |||
2007 | 114,55% | 101,98% | |
2008 | 101,44% | ||
2009 | 114,61% | ||
2010 | 2984063 | ||
2011 | 2967808 | ||
2012 | 2986028 | ||
2013 | 3040732 | ||
2014 | 3107695 | ||
2015 | 3196856 | ||
2016 | 126,00% | ||
2017 | 3471997 | ||
2018 | 3641823 | ||
2019 | 3812013 | ||
2020 | 3920799 | ||
2021 | 4020159 | ||
2022 | 4094129 |
- Kerekítési különbségekből adódóan némileg eltérő értékek lehetségesek:
év | állomány (db) | 2002=100% | előző év=100% |
---|---|---|---|
2002 | \(2\,629\,444\) | 100,00% | - |
2003 | \(2\,777\,219\) | 105,62% | 105,62% |
2004 | \(2\,828\,320\) | 107,56% | 101,84% |
2005 | \(2\,888\,735\) | 109,86% | 102,14% |
2006 | \(2\,953\,548\) | 112,33% | 102,24% |
2007 | \(3\,012\,028\) | 114,55% | 101,98% |
2008 | \(3\,055\,402\) | 116,20% | 101,44% |
2009 | \(3\,013\,606\) | 114,61% | 98,63% |
2010 | \(2\,984\,063\) | 113,49% | 99,02% |
2011 | \(2\,967\,808\) | 112,87% | 99,46% |
2012 | \(2\,986\,028\) | 113,56% | 100,61% |
2013 | \(3\,040\,732\) | 115,64% | 101,83% |
2014 | \(3\,107\,695\) | 118,19% | 102,20% |
2015 | \(3\,196\,856\) | 121,58% | 102,87% |
2016 | \(3\,313\,100\) | 126,00% | 103,64% |
2017 | \(3\,471\,997\) | 132,04% | 104,80% |
2018 | \(3\,641\,823\) | 138,50% | 104,89% |
2019 | \(3\,812\,013\) | 144,97% | 104,67% |
2020 | \(3\,920\,799\) | 149,11% | 102,85% |
2021 | \(4\,020\,159\) | 152,89% | 102,53% |
2022 | \(4\,094\,129\) | 155,70% | 101,84% |
- 2013 végén 15,64%-kal magasabb volt a személygépkocsik száma, mint 2002-ben. Az állomány 2013-ban a 2002-es állomány 115,64%-a.
- 2014-ben az előző év, azaz 2013 azonos időszakához képest 2,2%-kal magasabb volt a személygépkocsi állomány.
- A személygépkocsi állomány 2002 óta több mint 55%-kal, azaz több mint másfélszeresére bővült. A növekedés éves üteme a kiugróan magas, 5,5% feletti érték után 2% körül mozgott, majd a 2008-as válság hatására néhány évig az állomány csökkenése volt megfigyelhető. 2012 óta újra növekedés, méghozzá gyorsuló növekedés figyelhető meg egészen 2018-ig. Azóta az állomány növekszik, de egyre lassuló ütemben.
- Megoldás nélkül, a feladat a személygépkocsiknál alkalmazott technikákkal könnyedén elvégezhető.
- Az alábbi táblázat egy ország óvodáinak néhány adatát mutatja be.
- Töltse ki a hiányzó adatokat!
- Hogyan változott az ezer gyermekre jutó pedagógusok száma? Mi ennek az oka?
mutató | 2000-01 | 2021-22 | változás |
---|---|---|---|
Gyermekcsoport | 14576 | 90,2% | |
Óvodapedagógus | 90,4% | ||
Óvodás gyermek | 341190 | ||
Ezer gyermekre jutó pedagógusok | 85,81 | ||
Egy csoportra jutó gyermekek | 24,25 | ||
Egy pedagógusra jutó gyermekek |
- A kitöltött adattábla:
mutató | 2000-01 | 2021-22 | változás |
---|---|---|---|
Gyermekcsoport | 16160 | 14576 | 90,2% |
Óvodapedagógus | 33626 | 30398 | 90,4% |
Óvodás gyermek | 391871 | 341190 | 87,1% |
Ezer gyermekre jutó pedagógusok | 85,81 | 89,10 | 103,8% |
Egy csoportra jutó gyermekek | 24,25 | 23,41 | 96,5% |
Egy pedagógusra jutó gyermekek | 11,65 | 11,22 | 96,3% |
- Az ezer gyermekre jutó pedagógusok száma 85,81 főről 89,1 főre nőtt, azaz 3,8%-os emelkedést mutat, ami két tényező együttes hatására vezethető vissza: a gyermekek száma nagyobb mértékben (12,9%) csökkent, mint az óvodapedagógusok (9,6%) száma. A keresett viszonyszám \(\frac{0{,}904}{0{,}871}=1{,}038\) módon is kiszámítható.
- Gyűjtsön friss adatokat Európa országairól (EUROSTAT
link)! Az adatállomány tartalmazza az
adott ország népességét és területét is!
- Számítsa ki az összegyűjtött adatok alapján az országok népsűrűségét!
- Melyik ország rendelkezik a legalacsonyabb és legmagasabb népsűrűséggel?
- Az alábbi táblázat foglalja össze a példatár készítésekor aktuális adatokat.
Ország | Népsűrűség (fő/km\(^2\)) | Ország | Népsűrűség (fő/km\(^2\)) |
---|---|---|---|
MT | 1318,6 | RO | 93 |
NL | 494,5 | CY | 92,3 |
BE | 364,3 | ES | 92 |
LI | 232,5 | EL | 86,4 |
DE | 229 | MK | 82,6 |
IT | 201,5 | HR | 77,8 |
LU | 200,4 | BG | 67,5 |
CH | 197,8 | IE | 66,9 |
CZ | 135,9 | LT | 48,3 |
DK | 129,7 | ME | 44,9 |
PL | 123,2 | LV | 33,1 |
PT | 114,5 | EE | 30,9 |
SK | 110,1 | SE | 23 |
HU | 107,2 | FI | 17,7 |
FR | 103 | NO | 16,2 |
AT | 102,2 | IS | 3,2 |
SI | 101,9 |
- A legsűrűbben lakott EU tagország Málta, a legritkább lakott pedig Finnország, a különbség közel 80-szoros.
- Nyissa meg a
TOP100.xlsx
fájlt!- Készítsen egy új változót (
arbevvalt
), mely ,,+" értéket vesz fel, ha az árbevétel változás pozitív, és ,,-" értéket egyébként (előadás példájának rekonstruálása). - Milyen típusú változót hozott létre?
- Készítsen gyakorisági sort az ágazat változó alapján!
- Készítsen kontingencia táblát az ágazat és az
arbevvalt
változók segítségével! Elemezze a kapott adatokat!
- Készítsen egy új változót (
- A feladat megoldásához a HA függvény használata javasolt (
H2
cellában):= HA(E2>0; "+"; "-")
. - Az így létrehozott új változó egy kétértékű (bináris) minőségi ismérv.
- Gyakorisági sor, egy minőségi ismérv segítségével, Kimutatás segítségével:
ágazat | gyakoriság |
---|---|
dohányipar | 1 |
elektronika | 10 |
élelmiszeripar | 3 |
... | ... |
üzemanyag-kereskedelem | 4 |
vagyonkezelés | 3 |
vegyipar | 2 |
összesen | 100 |
- A feladatrészben kért kontingencia táblát két minőségi ismérv alapján, Kimutatás segítségével lehet a legegyszerűbben elkészíteni. Az ágazatok szerint jelentős különbségek vannak árbevétel változás szerint.
ágazat | - | + | összesen |
---|---|---|---|
dohányipar | 0 | 1 | 1 |
elektronika | 4 | 6 | 10 |
élelmiszeripar | 0 | 3 | 3 |
... | ... | ... | ... |
üzemanyag-kereskedelem | 3 | 1 | 4 |
vagyonkezelés | 0 | 3 | 3 |
vegyipar | 0 | 2 | 2 |
összesen | 28 | 72 | 100 |
- Egy mezőgazdasági üzemre vonatkozóan a következő adatokat ismerjük a 2020, 2021 és 2022-es évekre: a tárgyi eszközök bruttó értéke 2020-ban 426,2 millió Ft, 2022-ben 430 millió Ft. A 100 Ft tárgyi eszközre jutó termelési érték 2020-ról 2021-re 13,3%-kal nőtt, míg 2021-ről 2022-re 3,6%-kal csökkent. Az összes terület nagysága 2022-ben 8667 hektár, ebből a szántó nagysága 5489 hektár. A termelési érték 2020-ban 4192,4 millió Ft volt.
- Határozza meg, hogy 2022-ben mennyi volt a 100 Ft tárgyi eszközre jutó termelési érték?
- Vizsgálja meg 2022-ben az 1 hektár közös területre jutó termelési értéket és az 1 hektár szántóra jutó termelési értéket, valamint összefüggésüket!
2020-ban a 100 Ft tárgyi eszközre jutó termelési érték: \[(4\,192{,}4 / 426{,}2) \cdot 100 \simeq 983{,}67\text{ Ft}\] Ugyanez 2022-ben: \[983{,}67 \cdot (1+0{,}133) \cdot (1-0{,}038) \simeq 1\,074{,}37 \text{ Ft}\]
2022-ben a termelési érték: \[(1\,074{,}37 / 100) \cdot 430 \simeq 4\,619{,}81\text{ millió Ft}\] Az 1 hektár összes területre jutó termelési érték: \[4\,619{,}81 / 8\,667 \simeq 0{,}842\text{ millió Ft}\] Az 1 hektár szántóra jutó termelési érték: \[4\,619{,}81 / 5\,489 \simeq 0{,}533 \text{ millió Ft}\] Ezek alapján az összefüggésük: \[0{,}533=0{,}842 \cdot 0{,}633\] ahol a szántó aránya \(63{,}3\%\).
- Lássa be az alábbi egyszerű összefüggéseket, ahol a bázis az első időszak (javaslat: az egyenlőségek jobb oldalából induljon ki, a viszonyszámokat az eredeti adatok segítségével fejezze ki):
- \(L_t=\dfrac{B_t}{B_{t-1}}\)
- \(B_t=\prod_{u=2}^t L_u\)
\(\dfrac{B_t}{B_{t-1}}=\dfrac{\dfrac{y_t}{y_1}}{\dfrac{y_{t-1}}{y_1}}=\dfrac{y_t}{y_1}\dfrac{y_1}{y_{t-1}}=\dfrac{y_t}{y_{t-1}}=L_t\)
\(\prod_{u=2}^t L_u = L_2 L_3 \dots L_t = \dfrac{y_2}{y_1}\dfrac{y_3}{y_2} \dots \dfrac{y_{t-1}}{y_{t-2}} \dfrac{y_{t}}{y_{t-1}} = \dfrac{y_{t}}{y_{1}} = B_t\)
- Különböző országokban eltérő az iskolai osztályozási rendszer. Magyarországon 1 és 5 közötti jegyeket kapnak a diákok, de Romániában például 1-től 10-ig terjednek az osztályzatok. Mi a véleménye? A jegyek minőségi, vagy mennyiségi ismérvek-e? Mi a mérési skálájuk?
Alapvetően minőségi (kategorikus) ismérv, ordinális mérési skálával, hiszen egy adott kategóriát azonosítunk egy adott jeggyel, s ezen kategóriák hierarchikus viszonyban állnak. A magyar példában:
osztályzat | szöveges értékelés |
---|---|
5 | jeles |
4 | jó |
3 | közepes |
2 | elégséges |
1 | elégtelen |
Ugyanakkor a gyakorlatban mennyiségi ismérvként használjuk, mivel különböző átlagokat számolunk belőlük, ami alapján félévi/évvégi jegyeket kapunk. Érdemes megjegyezni, hogy a különböző átlagok számolása során hallgatólagosan élünk azzal a feltételezéssel, hogy a különböző (jegy)kategóriák közötti távolságok megegyeznek.